Kategórie
 
 
 
 
 

Korona ovplyvnila pracovný proces

Pred nástupom pandémie koronavírusu bola práca z domu (home office) spájaná len s úzkym počtom konkrétnych povolaní a radila sa k zamestnaneckým benefitom, hoci technika, digitalizácia a komunikačné kanály by rozšírenie takéhoto zapojenia do pracovného procesu umožňovali.

 

To sa ukázalo už v prvej vlne pandémie na jar minulého roka, kedy podľa výskumov „Ako sa máte, Slovensko?“, ktorý iniciuje Slovenská akadémia vied, MNFORCE a Seesame, v apríli minulého roka prešlo na home office 15,6% pracujúcich respondentov. Vo februári tohto roku ale toto číslo kleslo „len“ na 5,6%. Home office skutočne nie je možné aplikovať ani pri najlepšej vôli na množstvo povolaní, a firmy hľadajú iné schodné cesty k udržaniu prevádzky a zdravia zamestnancov. Jedná sa napríklad o segment logistiky. To potvrdzuje Martin Vránek, prevádzkový riaditeľ firmy 123 kurier: „V našom biznise nie je možné u väčšiny pracovných pozícií aplikovať home office. Sú to napríklad skladníci, vodiči, ale aj dispečeri. Samozrejme, že sme zaviedli home office pre pozície, kde to možné je, ale aj obchodní manažéri a administratívni pracovníci sa prikláňajú k tomu, že práca v kancelárii je pre nich komfortnejšia. Preto sa musíme snažiť pracovný proces inovovať a pristupovať k novým riešeniam v zmysle dodržiavania bezpečnostných pravidiel, teda znižovaniu kontaktov medzi zamestnancami, zväčšovaním pracovného priestoru, jeho pravidelnej dezinfekcii, používaniu osobných bezpečnostných prostriedkov, zabezpečovať pravidelné testovanie.

Na druhej strane, a to sa týka hlavne našich kuriérov, ale aj skladníkov, nám veľmi pomáha rýchle zavádzanie digitalizácie. Udržať bezpečné zásobovanie, prepravu materiálu, tovaru aj zásielok, nielen vo firemnej, ale aj privátnej sfére je v období pandémie skutočne zásadné. „Pre nás je dôležité zdokonaľovanie systémov. Bežný je bezhotovostný platobný styk, kedy aj pre sféru C2C ponúkame platbu dopravného priamo na internete pri objednávke prepravy, ale aj platbu kartou pri eventuálnej dobierke. Styk našich kuriérov s príjemcom alebo odosielateľom zásielok je tak minimálny a krátkodobý,“ vysvetľuje Vránek. Ako podľa neho budú teda zmeny pracovného procesu vyzerať? „Myslím si, že firmy by mali začať viac počítať s podobnými krízami, ktorú teraz žijeme. Je to bohužiaľ súčasť novej reality. Zavádzanie digitalizácie do pracovného procesu a obmedzovanie medziľudských kontaktov je možným východiskom. Avšak ľuďom chýba sociálny kontakt a ako som už uviedol za segment logistiky, mnoho pracovných pozícií je viazaný na miesto výkonu práce, alebo je potrebné bezprostredné riadenie a kontrola pracovných procesov.

Podľa Martina Vránka je dôležité tiež k zvyšovaniu starostlivosti o zamestnancov, ich zdravotný stav a kondícia. „U nás vo firme 123 kurier sa staráme priebežne nielen o zdravie, ale tiež celkovú pohodu zamestnancov. Dbáme na to, aby sa cítili komfortne,“ dodáva M.Vránek.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
// // //
Plná (Desktop) verzia